Eurowinieta co to tak właściwie jest.

Firmy transportowe, które odpowiadają za przewóz międzynarodowy bardzo często mogą na swojej drodze mieć do czynienia z systemami opłat w wybranych państwach. Na pewno jednym z nich jest Eurowinieta. Dla kierowców nie jest ona jednak jako 100% system, który może ułatwiać życie.

Eurowinieta w swoim obszarze nie obejmuję całego terytorium Europy, nazwę na początku ,,euro” warto uznawać nie aż tak dosłownie. Tak naprawdę to tylko część wspólnego systemu winietowego. W krajach Europy takich jak Holandia, Belgia, Luksemburg, Dania, Szwecja Eurowinieta zaczęła obowiązywać od 2008roku. Jednak nie trwała on cały czas ponieważ zamiast tego wprowadzony został system elektroniczny o nazwie VirtualVignette(chociaż cały czas to nazwa Eurowinieta). Pobór opłat na czas przejazdu w wymienionych krajach są zamawiane na poszczególny okres ważności, od jednej doby do jednego roku.

Aby uzyskać odpowiednią winietę należy z pewnością zakupić ją przed wjazdem ciężarówki na teren krajów w których jest obowiązek jej posiadania. Zakup nie należy do zbyt skomplikowanych. Może on zostać wykonywany przez wskazaną osobę(dowolną). W tym przypadku nie są aż tak konieczne pisemne upoważnienia(różni się to zdecydowanie w porównaniu z polskim systemem). Aby odpowiednio spełnić ten warunek należy przede wszystkim w odpowiedni sposób wypełnić formularz. To właśnie on daję możliwość pełnej identyfikacji pojazdu na drodze. Miejsca w których można zakupić Eurowiniety to z pewnością odpowiednie punkty dystrybucji, tuż przed granicami państw tam gdzie ona jest wymagana oraz druga opcja dotyczy zakupu na specjalnej stronie internetowej. Jeśli chodzi o płatność to ona odbywa się przy użyciu kart kredytów, chociaż można także powiedzieć, że można ją wykonywać przy użyciu kart flotowych. Opłata w bardzo zbliżonym stopniu przypominać może polski system i jest zależna od wypełnionej przez ciężarówkę właściciela klasy emisji Euro.

Na rok 1999 należy przypisać określenie terminu ‘’Eurowinieta”, to właśnie Komisja Europejska użyła w swoich działaniach to określenie. W innych krajach Europy ta nazwa w żaden sposób nie jest przypisywana z Eurowinietą, dotyczy to Szwecji, Danii oraz krajów Beneluxu. Te wszystkie zapisy miały na celu to aby wyrównać konkurencyjność przedsiębiorstw transportowych na terenach Unii Europejskiej. Jednak w rzeczywistości to wszystko się odbyło przez wykazanie minimalnych podatków, które państwa członkowskie UE miały rozporządzić w swoich opłatach za wymieniony transport drogowy. Właśnie z tego powodu przewoźnicy mieli być obarczeni kosztami utrzymania dróg a także rozwoju nowej infrastruktury.

Wszystko to jednak się zmieniło w roku 2011 kiedy określono również koszty dodatkowe. To właśnie w nich zawarto informację na temat pobierania ich z innych krajów członkowskich UE. Po części mają być zależne od wypełnienia dyrektywy Euro oraz dodatkowy dochód ma być dostarczony dla stowarzyszeń, które mają pracować w miejscu ochrony środowiska w transporcie. Nawiązując do tego wspomniana Eurowinieta to wyznacznik co do sposobu obliczania opłat.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *