Kontrola drogowa w Niemczech.

Kontrola drogowa w Niemczech podobna jest do kontroli drogowej w Polsce. Dokładne jej zasady określa niemiecki kodeks drogowy. Mówi on o tym, na co musi zgodzić się kierowca podczas rutynowej kontroli drogowej. Zgodnie z art.36 ust. 5 kierowcy zobowiązani są przestrzegać poleceń policjanta. Przepis obejmuje zatrzymanie pojazdu, podanie danych osobowych, okazanie dowodu rejestracyjnego i tożsamości lub opuszczenia pojazdu. Oprócz tego policjant jest uprawniony do skontrolowania zewnętrznego stanu samochodu, w tym np. aktualności plakietki badania technicznego pojazdu.

Poza tym policjant może skontrolować posiadanie trójkąta ostrzegawczego oraz apteczki. Należy pamiętać, że jeśli policjant doszuka się w dokumentach jakichkolwiek uszkodzeń, poprawek lub przeróbek, będzie to skutkowało najczęściej zatrzymaniem dokumentów i samochodu. Zostanie wdrożone postępowanie wyjaśniające, obciążające z reguły kierowcę kosztami, jakie z tego wynikają. Zatrzymać samochód do kontroli może policjant (umundurowany lub w cywilu, ale tylko po okazaniu odznaki), przedstawiciel służby celnej lub służb specjalnych. Kontrola może być rutynowa, jednak jej przeprowadzenie może być również skutkiem popełnienia wykroczenia. Policjanci najczęściej sprawdzają takie dokumenty, jak: prawo jazdy, dowód rejestracyjny, pełnomocnictwo-w przypadku prowadzenia cudzego pojazdu (warto pamiętać o tym zwłaszcza podczas prowadzenia pojazdu służbowego), paszport lub dowód osobisty, w przypadku europejskich tablic rejestracyjnych- naklejka z międzynarodowym kodem państwa, zielona karta ubezpieczeniowa, która nie jest obowiązkowa, jednak często po jej okazaniu kontrolerzy nie domagają się okazania dowodu rejestracyjnego.

Jeśli chodzi o stan techniczny pojazdu, to niemiecka policja sprawdza go bardzo dokładnie. Funkcjonariusze posiadają zestawy do kontroli poziomu decybeli oraz głębokości bieżnika. Oprócz tego w Niemczech istnieje obowiązek zapinania pasów, ilość alkoholu we krwi nie może być większa niż 0,5 promila, parkowanie musi być zgodne z kierunkiem jazdy, nie można rozmawiać przez telefon bez zestawu słuchawkowego, prywatne holowanie na autostradzie możliwe jest tylko do najbliższego zjazdu i konieczne jest włączenie świateł awaryjnych, a stanie na autostradzie wynikające z braku benzyny zawsze jest karalne. Warto mieć również na uwadze to, że podczas kontroli drogowej nie trzeba wykonywać niektórych poleceń policjanta.

Nie ma przymusu przyznania się policjantowi do popełnienia danego wykroczenia przez uczestników ruchu drogowego. W kodeksie karnym i ustawie o wykroczeniach obowiązuje zasada, że nikt nie musi się sam obciążać. W związku z tym kierowca nie może być zmuszony do poddania się testowi na obecność alkoholu, innym testom, które mają na celu sprawdzenie zdolności do prowadzenia pojazdu, a także oddania próbki moczu lub krwi. Tylko w niektórych przypadkach próbka krwi może zostać pobrana przymusowo. Policja nie może również bez powodu przeszukać samochodu oraz bagażnika bez zgody kierowcy. W tym celu potrzebne jest zazwyczaj pozwolenie sądowe.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *